zapowiedzi aktualna szkoła kontakt

W dniu 18 lipca w Galerii Miejskiej Zespołu Szkół Plastycznych w Rzeszowie odbyły się zajęcia plastyczne zorganizowane dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W pierwszej części spotkania dzieci poznały proces wykonywania rzeźb ceramicznych, następnie oglądnęły aktualną wystawę ceramiki pt. „Heca z Pieca”. Zajęcia praktyczne, pod kierunkiem rzeszowskiego artysty - malarza, Jakuba Atamana poszerzyły wiedzę plastyczną, a także uwrażliwiły artystycznie młodych ludzi.







18.06.2012-14.07.2012
Wystawa ceramiki uczniów ZSP w Rzeszowie Prace powstały w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską. Uroczyste otwarcie wystawy uświętnił występ skrzypaczek ze Szkoły Muzycznej w Rzeszowie.






,, Bo nie można żadnej rzeczy kochać ni nienawidzić, jeśli się jej wprzód nie poznało "

/Leonardo da Vinci/


Właśnie poznawanie tajników ceramiki było nadrzędnym celem projektu ,,Heca z pieca!”. Dobiega końca dwuletnie kształcenie, a w zasadzie wspaniała przygoda z gliną ceramiczną oraz techniką budowania formy, szkliwienia i wypalania. Jednak już dzisiaj uczestnicy „Hecy z pieca!” deklarują kontynuację nowej pasji, jaką w ich życiu stała się ceramika.
W twórczości artysty - ceramika sumują się podstawowe dziedziny plastyczne: rzeźba, grafika, malarstwo. Wystawa pokazuje w jaki sposób możliwości kreacyjne tej dyscypliny wykorzystali młodzi adepci sztuki. Jesteśmy dumni z naszych podopiecznych. Podziwiamy ich pracowitość, pasję odkrywania i tworzenia. Zostali wybrani z najlepszych, ponieważ chętnych do udziału w programie było dwa razy tyle. Finanse unijne stworzyły duże możliwości. Nie musieliśmy ograniczać jakości oraz ilości materiałów, a bogaty wybór angob oraz szkliw pozwalał nadawać pracom atrakcyjną kolorystykę. Umożliwiał szczegółowe poznanie techniki szkliwienia oraz angobowania. Poznawano właściwości różnych gatunków gliny ceramicznej. Doskonałej jakości piec ceramiczny, pozyskany z funduszy unijnych, umożliwiał finalizowanie prac, z których wiele zasługuje na miano dzieła sztuki ceramicznej. Obserwowaliśmy rozwój młodych artystów, podziwialiśmy ich pasję twórczą i niejednokrotnie byliśmy mile zaskoczeni dojrzałością. Wystawa podsumowuje dwuletni okres intensywnego poznawania warsztatu ceramika. Pokazuje, że uczestnicy „Hecy z pieca!” opanowali technologię na piątkę. Przede wszystkim udowadnia jednak, że gruntowana znajomość technologii twórczości ceramicznej jest wręcz niezbędna, aby realizować ambitne wizje artystyczne.
Beneficjenci projektu nie tylko uczyli się zasad projektowania oraz techniki budowania form, a także ich zdobienia, ale równocześnie doskonalili swój warsztat malarski i rzeźbiarski. Na wycieczce do zagrody garncarskiej w Medyni Głogowskiej zetknęli się z „ginącym zawodem”. Poznali nowoczesny system produkcyjny w Zakładach Porcelany Elektrotechnicznej „Zapel” w Boguchwale, a także proces produkcji porcelany użytkowej w fabryce „Krzysztof” w Wałbrzychu. Doświadczenia te poszerzyły ich horyzonty, a jednocześnie przysporzyły im dużo satysfakcji. Utwierdziły też wielu w przekonaniu, że po odpowiednich studiach wyższych chcieliby pracować w zawodzie ceramika. Na zajęciach i podczas wycieczek poznawaliśmy się nawzajem w szczególny sposób. Wytworzyła się specyficzna atmosfera, będąca rezultatem pracy twórczej i dobrze pojętej rywalizacji. Powstała ogromna ilość doskonałych prac, bezbłędnych technicznie i na wysokim poziomie artystycznym .
Wystawa kończąca realizację programu o nazwie „Heca z pieca!” pokazuje, że jego uczestnicy byli nie tylko zdyscyplinowanymi uczniami, ale w wielu przypadkach spełnili wymogi, jakie zwykle stawia się wobec profesjonalnych twórców. Nadal są oni naszymi uczniami, ale w ich ceramicznych kreacjach, w ich dojrzewających indywidualnościach widzimy także zapowiedzi przyszłych mistrzów.
Życzę naszym kochanym zapaleńcom, aby w przyszłości mogli kontynuować swoją nową pasję, jaką w ostatnich latach stała się ceramika. Nie jest łatwo być artystą ceramikiem. Trzeba mieć odpowiedni warsztat, a więc pracownię, piec, specjalistyczne narzędzia, korzystać z drogich materiałów. Program „Heca z pieca!” zapewniał takie potrzeby bez ograniczeń. Nie będzie przesadą powiedzieć, że program „Heca z pieca!” dał wam życiową szansę, zaszczepiając w was tę „dziwną miłość” do ceramiki, którą ja sama również posiadam i chciałam przekazać ją wam bez ograniczeń. Wydaje się, że mi się to udało. Cieszę się również ogromnie, że wraz wybitnymi nauczycielami – rzeźbiarzami, Leszkiem Kuchniakiem i Krzysztofem Brzuzanem, mogłam przekazywać wam szlachetną pasję tworzenia oraz wiedzę o tajemniczej, kapryśnej, ale jakże przepięknej ceramice.

Anna Hass Brzuzan (wstęp do katalogu)



14.06.2012 miało m iejsce wręczenie nagród w konkursie dla szkół podstawowych i gimnazjów organizowanym przez IPN w Rzeszowie pt. Namaluj historię swoich dziadków. Wystawę pokonkursową można oglądać do połowy lipca.



Obok wyżej wymienionych wystaw na piętrze galerii można oglądać obrazy namalowane przez uczniów klas dyplomowych.




Patrycja Kucharzyk VI ossp, "Drzemka" 89x130cm, olej/płótno

14.06.2012 o godzinie 20.00
w Galeri Miejskiej odbyło się przedstawienie Sceny Promocji MDK w Rzeszowie
"Iwona księżniczka Burgunda" Witolda Gombrowicza

Inscenizacja: Janusz Pokrywka
Reżyseria: Robert Nowak
Scenografia: Przemysłąw Pokrywka
Kostiumy i kukły: Janusz Pokrywka
Opracowanie muzyczne: Bogdan Janik



wystąpili:
Ewelina Pączkowska
Karolina Plizga
Joanna Sitarz
Małgorzata Szczyrek
Sylwia Wiśniowska
Paulina Zając
Natalia Zduń
Robert Nowak
Mateusz Surówka
Ryszard Szetela





21.05-12.06.2012
III Ogólnopolskie Triennale "Granice Rysunku"

21 maja o godzinie 18.00 nastąpiło otwarcie wystawy pokonkursowej III Ogólnopolskie Triennale "Granice Rysunku 2012". organizatorem wystawy jest Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego.Studenci i absolwenci wyższychm szkół plastycznych z całej polski próbują odnaleźć granice rysunku. Na wystawie można było zobaczyć wiele prac wymykających się tradycyjnej definicji rysunku.




I NAGRODA,Barnaba Mikułowski,Wewnętrzna wędrówka(animacja komputerowa)
zobacz film wewnętzna wędówka




II NAGRODA,Szymon Popielec, Arizona7,5cm x 1017cm (fragmenty)




III NAGRODA, Marek Rachwalik





NAGRODA DZIEKANA WYDZIAŁU SZTUKI UR, Agnieszka Piotrowska (wideo instalacja)




14.04-18.05.2012

Dyplomy 2012
Wystawa prac dyplomowych uczniów uczniów ZSP w Rzeszowie. Na wystawie można zobaczyć prace wykonane przez uczniów na egzamin końcowy z metaloplastyki, snycerstwa, grafiki i reklamy





III KONKURS PLASTYCZNY DLA UCZNIÓW SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH Rozstrzygnięty

PROTOKÓŁ Z POSIEDZENIA JURY III KONKURSU PLASTYCZNEGO DLA UCZNIÓW SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO „Generał Władysław Sikorski ( 1881 – 1943 ) – premier rządu Republiki Polskiej na Uchodźctwie oraz Naczelny Wódz Polskich Sił Zbrojnych w latach 1939 – 1943”. Rzeszów 2012 Pod honorowym Patronatem Pana Zbigniewa Rynasiewicza Posła na Sejm RP Dnia 21 marca 2012 roku o godzinie 11.30 w Galerii Miejskiej Zespołu Szkół Plastycznych zebrało się Jury w/w konkursu plastycznego. Drogą głosowania wybrano przewodniczącego Jury, którym został Artysta – Malarz - Rafał Pacześniak Jury w składzie :
Rafał Pacześniak – Artysta Malarz Nauczyciel ZSP Rzeszów, Przewodniczący Jury
Jacek Kawałek - Zastępca Dyrektora ZSP Rzeszów
Mirosław Rusinek- Artysta Malarz, Nauczyciel ZSP Rzeszów
Jakub Ataman- Artysta Malarz, Galeria Miejska ZSP w Rzeszowie
Bernardeta Popek – Olszowa - Galeria Miejska ZSP w Rzeszowie- sekretarz Jury, (członek Jury w zastępstwie nieobecnego Przedstawiciela Podkarpackiego Kuratora Oświaty w Rzeszowie)
obejrzało i oceniło 324 prace, jakie napłynęły na III KONKURS PLASTYCZY DLA UCZNIÓW SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO, Rzeszów 2012.

Do wystawy pokonkursowej postanowiono zakwalifikować 55 najlepszych prac. W drodze trójetapowych eliminacji wyłoniono laureatów trzech głównych nagród, którym obok nagród rzeczowych, przysługuje zwolnienie z praktycznej części egzaminu wstępnego, w przypadku ubiegania się o przyjęcie do Zespołu Szkół Plastycznych w Rzeszowie. Jury ustaliło, że laureatami głównych nagród III KONKURSU PLASTYCZNEGO DLA UCZNIÓW SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO, Rzeszów 2012. zostali:

I NAGRODA – Karolina Bytnar- Niepubliczne Gimnazjum im. Franciszka Magrysia w Handzlówce
II NAGRODA – Joanna Sadowska- Gimnazjum im. K.K. Baczyńskiego w Sędziszowie Młp.
III NAGRODA – Paulina Więcek- Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Zarzeczu

Ponadto Jury przyznało pięć wyróżnień, których laureatami zostali:

Ewelina Cios - Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie
Iwona Myzia - Gimnazjum im. K.K. Baczyńskiego w Sędziszowie Młp.
Paulina Nowicka - Zespół Szkół w Łukawicy
Kacper Brzozowski - Zespół Szkół w Rudnej Wielkiej
Dominika Lis Zespół - Szkół nr 2 w Dukli


Na tym posiedzenie jury zakończono.

Uroczyste wręczenie nagród laureatom konkursu odbyło się w Galerii Miejskiej Zespołu Szkół Plastycznych w Rzeszowie w dniu 29. 03. 2012 o godz. 11.00.



29.03 - 14.04.2012
Stanisław Ożóg
Radość rysowania



STANISŁAW OŻÓG Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Jarosławiu. W latach 1972-1978 studiował w Hochschule fur Graphik und Buchkunst w Lipsku na wydziale Grafiki Książki. W latach 1978- 1990 pracował jako kierownik artystyczny Krajowej Agencji Wydawniczej w Rzeszowie. Zajmuje się projektowaniem graficznym wydawnictw. Ilustruje bajki dla dzieci, powieści, tomiki poezji. Od 1987 r bierze udział w Międzynarodowych Plenerach Ilustratorów. Zajmuje się również rysunkiem satyrycznym. \Jego erotyki zdobią ekskluzywne kolekcje porcelany AS Ćmielów oraz są stałym elementem wystroju Muzeum Porcelany jako witraże. Swoje rysunki inspirowane prozą Brunona Schulza wystawiał dwukrotnie (2008, 2010) podczas Międzynarodowego Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu oraz w Lwowskiej Galerii Obrazów jak również w Instytucie Polskim w Sofii w Bułgarii (2011).

Opowiadania Brunona Schulza cechuje niezwykła maestria słowa oraz nieposkromiona wyobraźnia. Tak też jest z rysunkami czy temperami Stanisława Ożoga – zachwycają one znakomitą techniką jak i fascynują bogactwem przedstawianych skojarzeń. Jak Schulz był mistrzem słowa, tak Ożóg jest księciem kreski i ornamentu. W pracach Ożoga motywy roślinne to istny żywioł natury, który przybiera coraz to nowe formy i przejawia się setkami odcieni kolorów – jak świat opisywany słowem przez Schulza. Przyroda zlewa się z człowiekiem generując niesamowite konstelacje kształtów. A tam, gdzie Ożóg rysuje sceny z tajemniczego miasteczka, konfiguracje ludzi i przedmiotów generują zupełnie niecodzienne sytuacje i konstelacje zdarzeń. Afirmacja istnienia, nieustanne dzianie się i przekształcanie, motywy erotyczne i mitologiczne, archetypy i symbole, gry barw i płaszczyzn – wszystko to jest przejawem oryginalnego świata wyobraźni Stanisława Ożoga. A ponadto – to są piękne, delikatne ale i silnie zmysłowe kompozycje. Drohobycz Brunona Schulza jest miastem realnym, a równocześnie i symbolicznym, dlatego w twórczości Stanisława Ożoga zapewne każdy znajdzie jakiś okruch swojego miejsca życia i wyobraźni. Bo kiedy wejrzymy w siebie, odkryjemy, że szukamy tego, co Schulz: „Tak tedy będziemy zbierali te aluzje, te ziemskie przybliżenia, te stacje i etapy po drogach naszego życia, jak ułamki potłuczonego zwierciadła” (Księga).



8-24.03.2012

Wystawa twórczości Leszka Kuchniaka. Zwiedzający maieli niebywałą okazję zobaczyć przekrój twórczości artysty począwszy od końca lat 70-tych do czasów obecnych.

Leszka Kuchniaka należy akceptować bez ograniczeń, bez zastrzeżeń, ponieważ jego twórczość sytuuje się poza konwencjami, poza szufladkami oficjalnej kartoteki. Stworzył własną formułę wypowiedzi artystycznej : dosłowne połączenie rysunku, malarstwa, rzeźby, scenografii, dramaturgii oraz poezji lirycznej i poezji epickiej w jednym dziele, w strukturze pojedynczego dzieła sztuki. Barokowość jego prac jest ostatecznym i zaplanowanym celem procesu twórczego. Nie egzystuje w próżni, nie mieszka na samotnej wyspie, a jego twórczość jest kontynuacją określonego nurtu sztuki współczesnej uosobionego w dziełach Chagalla, Lubańskiej – Stryjeńskiej, Beksińskiego, Maśluszczaka, Starowiejskiego, Dudy – Gracza. Należy postawić go w tym samym szeregu. Jako Inter pares. Wychodzi naprzeciw oczekiwaniom odbiorców używając języka plastycznego zrozumiałego dla szerokiej publiczności. Jego rysunki, rzeźby i obrazy wyróżnia odwaga artystyczna, a jednocześnie odwaga cywilna. Wyjątkowość osobowości Leszka Kuchniaka odkrył w jarosławskim PLSP Wiktor Śliwiński, malarz – uczeń Hanny Rudzkiej – Cybisowej i jednocześnie historyk sztuki. Powtarzał: Nie idź na Akademię. Tam cię zepsują. Jednak Leszek „poszedł” na Akademię. Jak widać zabezpieczył się przed „zepsuciem”, a właściwie nie pozwolił się „zepsuć”. Jego rzeczywistością jest autentyzm - żeglowanie na falach wyobraźni, nasłuchiwanie głosu ziemi i głosu krwi, instynktów i podszeptów intuicji. Opowiada o radościach oraz dramatach ogólnoludzkich, ale również zapisuje chwile własnego szczęścia, podobnie jak zwierza się z osobistych konfliktów wewnętrznych, dzieli refleksją nad własną egzystencja i własną tożsamością.

Jacek Kawałek (tekst ze wstępu do katalogu))






27.01-3.03.2012

Kielecka Szkoła Linorytu

Nazwa Kielecka Szkoła Linorytu nazrodziła się w czasie obrad jury ubiegłorocznej edycji kieleckiej wystawy konkursowej Przedwiośnie 34 . Marian Rumin , dyrektor BWA w Kielcach w przedmowie do katalogu wystawy pisze:"... Zaskakująca jest tegoroczna erupcja prac graficznych szczególnie misternych , "punktowych linorytów, które już podczas obrad jury nazwało kieleck a szkołą grafiki"".
Myślę jednak, że można rozszerzyć znaczenie terminu Kielecka Szkoła Grafiki. W dosłownym znaczniu szkoła to miejsce nauki, czyli Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Tak też traktujemy tę wystawę. Wszystkie osoby biorące udział w wystawie związane są z tym miejscem. Większość grafik prezentuje wspomnianą wcześniej metodą punktową w linorycie, jednak nie brakuje też innych rozwiązań technicznych, od mieszania róznych sposobów cięć po wykorzystywanie wyłącznie kreski lub grubej plamy. ...

(fragment wstępu do katalogu)
Henryk Królikowski



Joanna Korczyńska "Obecność i nieobecność" linoryt 55 x 126 cm



Małgorzata Górska "Klarowność spowita mgłą" linoryt 126 x 60 cm

Anna Lifke "Dialog" linoryt 70x 100 cm

9.02.2012 w ramach imprezy Ferie w Galerii odbyło się spotkanie z artystą malarzem Jakubem Atamanem




5-21 stycznia

Znaki Pogranicza Na wystawie zaprezentowano prace uczestników IV międzynarodowego pleneru artystycznego. Znaki Pogranicza Hadle Szklarskie 2011 . Chęć opuszczenia atelier i zbliżenia się do natury towarzyszyła artystom od wystąpień grup artystycznych XIX w., protestującym przeciw nasilającej się dehumanizacji miast. Tę tendencję w pełni rozwinęli Impresjoniści, którzy w poszukiwaniu prawdy o świecie żyli w symbiozie z naturą, stając się jej częścią. Takie pojmowanie „pleneru” funkcjonuje w świadomości odbiorcy do dzisiaj. Termin jest kojarzony z malowaniem przez artystę przyrody, krajobrazu poza pracownią, bezpośrednio z natury. I rzeczywiście z punktu widzenia historii sztuki takie postrzeganie pleneru jest w pełni uzasadnione. Jednak w świecie współczesnym, pełnym pośpiechu i komercjalizacji, „plener” staje się ucieczką do świata przeżyć wewnętrznych. Artysta pomimo bezpośredniego obcowania z przyrodą nie ogranicza się do tradycyjnej tematyki, korzystając z natury przetwarza ją i dostosowuje do własnych potrzeb. Takim rozumieniem „pleneru” można tłumaczyć bardzo zróżnicowaną tematykę zaprezentowanych na wystawie prac.

Uczestnicy pleneru:

Kamila Bednarska,
Violetta Błotko,
Małgorzata Dawidiuk,
?Bardi Gubianuri,
Marek Haba,
Barbara Hubert,
Łukasz Huculak,
Janusz Karbowniczek,
Antoni Kowalski,
Elżbieta Kuraj,
Andrzej Lesiv,
Serhij Malishevski,
Leszek Misiak,
Jolanta Nitka,
Zbigniew Nitka,
Mirosława Rochecka,
Kazimierz Rochecki,
Tomasz Rolniak,
Roman Romanyshyn,
Romana Romanyshyn,
Sylwester Stabryła,
Dymyitryjn Surynowicz,
Temo Svirely,
Barbara Szal-Porczyńska,
Jan Szczepkowski,
Renata Szyszlak- Niewiadomska,
Magdalena Uchman,
Piotr Woroniec,
Aleksander Zabauchyk





15-31 grudnia
Wystawa Instytutu Sztuki Uniwersytetu Śląskiego
Na wystawie są prezentowane są prace następujących wykładowców Wydziału Artystycznego w Cieszynie

Jagody Adamus
Ireneusza Botora
Krzysztofa Dadaka
Lecha Kołodziejczyka
Elżbiety Kurajv
Romana Maciuszkiewicza
Adama Molendy
Tadeusza Rusa


Elżbieta Kuraj



I etap ogólnopolskiego przeglądu prac uczniów średnich szkół plastycznych

Kaja Szczurek


Justyna Klecha




23.11-10.12.2011

Dni Kultury Chrześcijańskiej

W ramach tegorocznych Dni Kultury Chrześcijański można było oglądać dwie wystawy.
Pierwszw z nich to prezentacja twórczości Stanisława Jakubczyka

(...)Stanisław Jakubczyk urodzony w Lubatowej nieopodal Dukli, artystyczną podróż rozpoczął jako nastoletni chłopiec terminowaniem u sanockiego artysty Władysława Lisowskiego. Tutaj po raz pierwszy spotkał się z możliwością tworzenia sakralnych obrazów we wnętrzach kościelnych. Kolejny etap stanowiły studia na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a tym samym kontakt z wielkimi pedagogami ówczesnego krakowskiego świata artystycznego – Z. Przebindowskim, F. Pautschem, X. Dunikowskim, W. Weissem, J. Mehofferem. Studia Stanisława Jakubczyka przypadły na schyłek dwudziestolecia międzywojennego oraz odradzania kultury polskiej po zawierusze wojennej. Wyznaczająca wówczas kierunek w sztuce polskiej twórczość Formistów, jak też I i II Grupy Krakowskiej wypracowała specyficzną stylistykę łączącą tradycyjnie pojmowany w środowisku krakowskim realizm, przeplatający się z elementami historyzmu, symbolizmu i secesji, połączonych z nowymi tendencjami w sztuce europejskiej – kubizmem, ekspresjonizmem i sztuką abstrakcyjną. Akcenty takie można zauważyć w pracach Pana Jakubczyka, ale jak stwierdza sam twórca, nie jest to wynikiem przejęcia stylu, jaki zaczął się wówczas wykształcać, ale pewne zapatrzenie w sztukę, która widoczna była w sferach ówczesnego życia społecznego. Niemniej jednak w sposób umiejętny autor przekształca stylistykękubistyczną, ekspresjonistyczną a nawet abstrakcyjną do swoich potrzeb, zawsze na pierwszym miejscu stawiając człowieka. Takie zestawienia, wzbogacone często symboliczną treścią zauważamy w obrazach tworzonych przez artystę na przestrzeni ostatniego półwiecza. Ukończenie przez Pana Jakubczyka już po wojnie krakowskiej ASP zbiegło się z uczestnictwem w zajęciach Krakowskiego Studium Filmowego oraz uzyskaniem dyplomu Wyższego Studium Pedagogicznego. W trakcie działalności artystycznej nakręcił kilkadziesiąt filmów krótkometrażowych, w których poruszał problematykę społeczno – egzystencjalną jak i przyrodniczą, będącą odbiciem turystycznej pasji autora. Niejednokrotnie forma filmów była eksperymentalna, wywołując mieszane uczucia przedstawianą treścią czy bazując na swoistych zestawieniach kolorystycznych tworzących z filmu żywy obraz. Turystyczna pasja znalazła odbicie w wielu olejnych i akwarelowych pejzażach, od polskich gór po łemkowskie i prawosławne cerkwie, ukazanych w dziewiczej przyrodzie, pozbawionej fizycznej obecności człowieka.

(wyrywek ze wstępu do katalogu Sebastian Łańcucki)


nietolerancja

krzyżowanie

Św, Józef Sebastian Pelczar, Biskup


Druga z wystaw prezentowała prace uczniów ZSP w Rzeszowie
(...)Być może dla kogoś będzie zaskoczeniem tytuł tegorocznego Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej. Jedność w różnorodności kojarzy się bowiem z dewizą Unii Europejskiej. Należy jednak zwrócić uwagę, że motto zatwierdzone przez Parlament Europejski 4 maja 2000 roku, ma historię o wiele bogatszą, ponieważ od wieków służyło teologii katolickiej. Słynny pisarz angielski, konwertyta, kardynał John Henry Newman (1801-1890) zauważył, że różnice poglądów nie muszą rozrywać jedności Kościoła. Samo bowiem ścieranie się poglądów rzucając nowe światło, przyczynia się do głębszego poznania, torując i otwierając do niego drogę. Należy przy tym zawsze zachować i uznawać zasadę, którą nieraz różnymi słowami wyrażoną, przypisuje się różnym autorom: że "W rzeczach koniecznych obowiązuje jedność, w wątpliwych wolność, we wszystkich zaś miłość". Streszczeniem tej zasady jest właśnie zwrot jedność w różnorodności. Warto spojrzeć na prezentowane prace przez pryzmat tej „złotej zasady”. ...

(wyrywek ze wstępu do katalogu ks. Andrzej Wierzba)


Jezus uciszający fale-Justyna Klecha kl IIIb


Projekt witraża-Dominika Ślęczka kl IIIe


Zdjecia z wernisażu



4.11-15.11. 2011

Wystawa prac dyplomowych studentów Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego

Wystawa obejmowała bardzo zróżnicowane prace z wielu dziedzin sztuki od malarstwa i rzeźby po grafikę i fotografie. Atrakcyjność wystawy nie polegała tylko na jej interdyscyplinarnym charakterze. Ważna jest także różnorodność problemów podejmowanych przez studentów. Tematyka prezentowanych prac oscylowała wokół ludzkiej egzystencji, a także świata przyrody, który otacza człowieka. Nagrodę im. Jerzego Panka za Najlepszy Dyplom Artystyczny na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego w roku akademickim 2010/2011 otrzymała Ewelina Kochan- Chrząszcz za pracę pt. Zabawka. I wyróżnienie za najlepszy Dyplom Artystyczny na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego w roku akademickim 2010/2011 otrzymała Barbara Szal za pracę pt. Sny nocy ciężkiej. II wyróżnienie za najlepszy Dyplom Artystyczny na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego w roku akademickim 2010/2011 otrzymał Damian Haba za pracę pt. Akord.





10.11-17.11. 2011

XX Przegląd Amatorskiej Twórczości Plastycznej WP
Wystawa miała charakter pokokursowy zaprezentowano na niej pięćdziesiąt dziewięć prac trzydziestu sześciu autorów.
Najliczniej reprezentowane było malarstwo olejne.Tematyka prac była bardzo różnorodna i nie ograniczała się tylko do batalistyki i wojskowości.


I nagroda Cykl "Fortyfikacje Helskie"Jolanta Noga z Warszawy
Wyróżnienie Cykl "Kołujące samoloty"por.Grzegorz Jodłowski z Bydgoszczy
Zdjęcia z wernisażu

12-31.10.2011

Wystawa prac wykładowców Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego

Kulturę naszych czasów charakteryzuje niespotykane poszerzenie, a zarazem zatarcie granic sztuki;współczśnie nowych form wypowiedzi artystyczneji tradycyjnych realizacji z dziedziny malarstwa, rzeźby czy grafiki.
W zróżnicowanej panoramie współczesnej twórczości plastycznej znaczącą , chociaż nie zawsze docenianą rolę odgrywa szkolnictwo artystyczne. ...

(Grażyna Ryba fragment wstępu do katalogu)


Prof. Jadwiga Szmyd-Sikora,
Istota pustego naczynia (100x120 cm) olej na płótnie 2011r

Diaporama jest swoistym spektaklem audiowizualnym, w którym autor poddaje widza w sposób świadomy i zaplanowany równoczesnemu oddziaływaniu
obrazów, dźwięków, barw i treści. Z fotografii "wzięła" obraz nieruchomy. Ponieważ diaporamę powinniśmy traktować jako udźwiękowiony zbiór wielozdjęciowy, środkami łączącymi kolejne obrazy lub sekwencje obrazów są narracja, przenikania, cięcia, rozjaśnienia, ściemnienia, migotania, czy chwilowy brak obrazu. Z filmem łączy diaporamę: narracja, montaż, scenariusz, dźwięk.



21.09-8.10. 2011

Katarzyna Kania - pastele

Wystawa "To , co ujrzałam, zdumiało mnie" prezentoła twórczość Katarzyny Kani w technice suchej pasteli. Kiedy więc piszemy obrazy- polując na słowa - to także po jakiś czasie, wydeptujemy własną ścieżkę - swój styl, tworząc wyrazisty autoportret.Tytuł wystawy to wielka metafora, w nim pasem ziemi jest twórczość artysty, przez który przechodzi z jednego zachwytu w drugi, bo najpiękniejszym momentem twórczości jest odkrywanie nieznanego pokładu wyobraźni i możliwości warsztatowych techniki. Właśnie ten moment jest zdumiewający dla artystki, która zwrócić uwagę na wielopłaszczyznowość procesu twórczego. Większość eksponowanych prac powstało w Pracowni Rysunku prof. Antoniego Kowalskiego.



KATARZYNA KANIA Urodzona 2 lutego 1983 roku. Studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych .w Katowicach.Dyplom w Pracowni Malarstwa prof.K.Cieślika w 2008.dodatkowy.Dyplom dodatkowy w Pracowni działań multigraficznych pod kierunkiem prof. E. Zawadzkiej. Członek stowarzyszenia Pastelistów Polskich w Nowym Sączu i SMTG w Krakowie



21.09-8.10. 2011

5-lecie Galerii Marzenie w Łańcucie

Na wystawie można oglądać prace powstałe na plenerze w Krzemiennej. Wzieli w nim udział artyści z Polski, Białorusi i Ukrainy

Ihor Yanovich



Edward Belsky



Stanisław Białogłowicz

galeria marzenie

zdjęcia z otwarcia wystawy





1- 17.09. 2011 r

Malarstwo Janiny Ożóg Czarnowskiej

Studia artystyczne odbyła w latach 1950-56 w Krakowie
pod kierunkiem prof. Jerzego Fedkowicza na Wydziale Malarstwa.
Po ukończeniu studiów związała się z Rzeszowem
i jego środowiskiem plastycznym.
Była nauczycielem malarstwa, rysunku, kompozycji, liternictwa, projektowania form użytkowych
w PLSP w Sędziszowie Małopolskim od roku 1957 do 1977
i PLSP w Rzeszowie od 1977 do 1993.

Wystawy:
1955-1975- wystawy grupy XIV
1979-1986 - wystawy grupy „ZIEMIA”
1959-1982- wystawy środowiskowe i ogólnopolskie ZPAP
od 1985- wystawy środowiskowe i zagraniczne ZPAMiG-u




Mieczysław A. Łyp

Uroczysko
Janinie Ożog-Czarnowskiej

Z dzikich łąk z dzikich olch
stawów topionych w wiotkiej zieloności
wikliny
przychodzą do mnie kąpiące się
z obrazów Ożóg-Czarnowskiej
Przesłonięte odległym ale ciągle
bliskim
zapachem tataraku rozchodnika
macierzanki
odprawiają sabat żądzy rwącej
wody i księżyca
Galopem odjeżdżam z nimi
w gorące nagrzane żyto
Bóg wygładza stare tęsknoty
Słowiańską dziewanną anemonami
i absyntem
kreślę swój ślad i swoje imię
- inni nienawiścią próbują je
zmazać
Ożóg-Czarnowska znowu maluje
wieczność
Chce ocalić nas od zapomnienia
Wierzę w obraz skrzypce wiersz
nasturcję anemon słonecznik i absynt

Rzeszów, 15.12.2006 r.