zapowiedzi aktualna szkoła kontakt

Galeria Miejska


2.09-30.10.2019
Plastyk TO MY
Wystawa zbiorowa absolwentów rzeszowskiego plastyka.

Na wystawie można było zobaczyć prace następujących absolwentów: Kamili bednarskiej Gabrieli Cichowskiej Klaudyny Hady Karoliny Koch Katarzynay KrauzMichała Kuliga Anny Lewanowicz- Domino Michała Lipińskiego Agnieszki Pasek Kamili Samagalskiej Grzegorza Siembidy Kamila Skrzypca Nikodema Szpunara Moniki Tohl Jakuba Tomczaka Ewy Wróbel.
Co było zaskakuje w tej prezentacji to szerokie spektrum działalności plastycznej wystawiających absolwentów. Mieliśmy tu bowiem obok klasycznych dziedzin sztuki jak malarstwo czy rzeźba, prace z zakresu architektury krajobrazu, ilustracje książkowe czy rzadko goszczący w galeriach sztuki tatuaż.



Od tego roku wystawienniczego z inicjatywy rzeszowskiego BWA powstała w naszej placówce Galeria Jednego Obrazu ze Zbiorów BWA. Co mieśiąc bezie w niej prezentowana jedna praca z kolekcji BWA.
Pierwszym dziełem który można był oglądać w wyniku tej inicjatywy jest obraz Macieżyństwo z roku 1974 autorstwa niedawno zmarłej artystki, wieloletniego nauczyciela Liceum Plastycznego w Rzeszowie Janiny Ożóg- Czarnowskiej.



Na piętrze galerii można oglądać wystawę zatytułowana Z archiwum Zsp- rysunek studyjny. W jej ramach można obejrzeć 33 rysunki różnych autorów z archiwum szkoły. wystawa jak i wystawa Plastyk To My są prezentacjami zorganizowanymi w ramach Jubileuszu 75-lecia Zespołu Szkół Plastycznych im. Piotra Michałowskiego w Rzeszowie. Otwarcie wystaw było połączone z uroczystym rozpoczęciem roku szkolnego 2019/2020




1.07-15.08.2019
Z archiwum ZSP rysunek studyjny.

Wystawa rysuku z archiwum ZSP jest pierwszą z cyklu wystaw jubileuszowych. Rok 2019 jest bowiem 75 rokiem działalności edukacyjnej Rzeszowskiego Plastyka.
Najstarszy prezentowany rysunek pochodzi z roku 1971.




30.05-30.06.2019
XIV Ogólnopolskie Przeglądy Wyróżnionych Prac Dyplomowych Szkół Plastycznych
DYPLOMY2019
Makroregion południowo-wschodni
Jarosław
Kielce
Kraków
Krosno
Lesko
Nowy Sącz
Nowy Wiśnicz
Rzeszów
Tarnów
Zakopane






26.04-24.05.2019
DPLOMY 2019
Wystawa prac dyplomowych uczniów Zespołu Szkół Plastycznych im. Piotra Michałowskiego w Rzeszowie



W tym roku już po raz sześćdziesiąty dziewiąty uczniowie Zespołu Szkół Plastycznych imienia Piotra Michałowskiego w Rzeszowie prezentują swoje prace dyplomowe.
Dzieła te są zwieńczeniem sześcioletniego w wypadku Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych i czteroletniego w wypadku Liceum Plastycznego cyklu kształcenia artystycznego.
Na wystawie w Galerii Miejskiej będącej zarazem Galerią Szkolną można zobaczyć prace z następujących specjalizacji:
projektowanie graficzne,
kowalstwo artystyczne i metaloplastyka,
snycerstwo,
ceramika artystyczna,
aranżacja wnętrz,
Wystawę rozpoczęło uroczystym wręczeniem dyplomów ukończenia szkoły świeżo upieczonym artystom.
Różnorodność tematyki prac gwarantuje, że każdy kto odwiedzi Galerie Miejską Zespołu Szkół Plastycznych
znajdzie tu dla siebie coś ciekawego.


5.03-6.04.2019
Sylwester Stabryła
W zwierciadle metaforycznego realizmu

W zwierciadle alegorycznego realizmu

Postać, przedmiot, architektura. Malowane
w stricte realistycznej konwencji, z delikatną nutką formalnego niedopowiedzenia.
Światło i kolor poddane iluzji rzeczywistości.

Sztuka nie jest kwestią tego, co widzisz, ale tego, co sprawiasz, że inni ludzie widzą.
Edgar Degas

Konwencja malarstwa Sylwestra Stabryły wymyka się trendom współcześnie rozumianego modernizmu, nie steruje z falą sztuki nieprzedstawieniowej, twórca poszukuje w pokładach, które sprawiają wrażenie dawno wyczerpanego malarstwa, podszytego zdecydowanym, silnym pragmatyzmem. To surrealistyczne wizje wypowiadające alegoryczną treść, wciągające widza w zawiły labirynt symboli i różnorodnych pokładów interpretacji. Tajemnicze, intrygujące tytuły to wizytówka Sylwestra Stabryły, każdy obraz jest jak rozdział snutej przez twórcę historii, rozgrywającej się w trzech cyklach obrazów prezentowanych w Galerii Miejskiej ZSP w Rzeszowie: Raj utracony, True story, Przed burzą.
Istotą Raju utraconego jest interpersonalizm. Twórca skupia uwagę na postaciach, ujętych w wymownych gestach i pozach, z lekką nutką patosu. Delikatna teatralność podkreśla treściową złożoność scen - przedstawione pary wydają się uosabiać uniwersalne aspekty życia - relacje, marzenia, sukcesy i porażki. Zauważalna jest wanitatywność alegorycznie uchwyconej codzienności. Z postaci przebija realizm, z widocznym cieniem malarskiego niedopowiedzenia, delikatnym uproszczeniem rysów i kształtów. Niedookreślone tło, subtelnie rozmyte, czasem materializujące się samotnym rekwizytem, syntetycznym pejzażem lub niepokojącym wnętrzem, budują enigmatyczny nastrój. True story to opowieść z rzeczywistymi bohaterami. Twórcza reminiscencja napotkanych osobowości i zdarzeń, które pozostawiają ślad w pamięci, wpływają na osobowość, determinują wybory. Tym razem bez malarskich niedopowiedzeń. Naturalistyczne zwierciadło, fizyczna analiza połączona z próbą psychologicznej wiwisekcji, dookreślonej mimiką, pozą, gestem, wzbogacona alegorycznym tytułem z widocznymi literackimi odwołaniami. Postaci dryfują w płaskim tle, kontrastowo uwypuklającym przedstawionych bohaterów. Dychotomia detalu i minimalizmu, przestrzeni i pustki, osobistej więzi i malarskiej szczerości. Przed burzą to opowieść kobiety. Opowieść prawdziwie teatralna. Gesty i pozy wzbogacone dobranymi rekwizytami tworzą kolejną historię - kobiecej tożsamości, opowiadanej umiejętnie dobranymi wizualnymi metaforami, które autor kreuje w oparciu o archetypy i paradygmaty wielokulturowości dzisiejszych społeczeństw. Realistyczne bohaterki, wyraźnie odcięte od nieprzeniknionej bieli tła, sprawiają wrażenie odbicia w tafli zwierciadła, w którym przegląda się widz. Zwierciadła alegorycznego realizmu. Malarstwo Sylwestra Stabryły zaciekawia intelektualną grą i urzeka niecodzienną estetyką formy.
Eklektyzm akademickiego rysunku i swobodnego, subiektywnego koloryzmu, podkreślają wypracowany oryginalny styl. Jednocześnie świeży i przekornie polemizujący z twórczością wielkich światowych mistrzów malarstwa od renesansu po współczesność. Sztuka Sylwestra Stabryły rodzi się z obserwacji - otoczenia, rzeczywistości, osobowości. Obserwacji wzmocnionej wrażliwością, które implikują niecodzienne poetyckie projekcje, zabierając nas w podróż w zmysłowe opowieści.

Niektórzy malarze przekształcają w żółtą plamę, ale są inni, którzy dzięki swojej sztuce i inteligencji przekształcają żółtą plamę w słońce.

P. Picasso


Sebastian Łańcucki






poranny wernisaż z udziałem młodzieży




wieczorne spotkanie z twórcą




17.01-24.02.2019
ART AND SCIENCE
Sztuka bioróżnorodności

Projekt 2nd Art & Science Sztuka Bioróżnorodności powstał z inicjatywy Instytutu Biologi Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN
Fundacji Nenckiego Wspierania Nauk Biologicznych w Warszawie,Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz Wydziału Sztuki i Instytutu Filozofii
Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Wystawa w Galerii Miejskiej ZSP była owocem biologicznych inspiracji studentów i wykładowców szkół artystycznych z Rzeszowa, Poznania, Torunia.
Do 24 lutego na ścinach galerii można było podziwiać prace z takich dziedzin sztuki jak malarstwo, grafika i fotografika.
Prezentacja była niezwykle ciekawa i warta zobaczenia choćby ze wzglęędu na to by się przekonać jak różnorodne skojarzenia mogą wywoływać zagadnienia biologiczne (pozornie nie wiele mające ze sztuką) w głowach artystów plastyków.






Zdjęcia z midisarzu wystawy, który odbył się 1.02.2019 r.o godzinie 18.18.








Po wernisażu wystawy ART AND SCIENCE Sztuka bioróżnorodności odbyło się spotkanie z absolwentem ZSP w Rzeszowie Nikodemem Szpunarem.

Nikodem Szpunar należy do młodego pokolenia projektantów. Projektuje meble, przedmioty użytkowe i wnętrza, a także scenografie i witryny sklepowe. Najchętniej pracuje w drewnie. Zamiłowania do tego materiału wyniósł z domu – jego ojciec i dziadek własnoręcznie wykonywali meble i inne przedmioty z drewna. Absolwent Wydziału Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej ASP. Wykształcenie uzupełniał w National College of Art & Design w Dublinie. Doświadczenie zdobył współpracując ze studiem projektowym Tomka Rygalika oraz markami Paged Meble, Gamet i Ervive. Od 2010 roku należy do grupy projektowej PG13. W 2013 roku, wraz z Kamilą Niedźwiecką i Kornelią Szpunar, założył pracownię Studio Szpunar.

Projektowane przez Szpunara drewniane meble mają proste formy i mogą spełniać różne funkcje, w zależności od potrzeb użytkownika. Mebel Madame może być pufem, stolikiem i schowkiem. Biurko dla firmy Ervive można złożyć i rozłożyć samodzielnie za pomocą jednego klucza. Fotel Prop dla Paged Meble ma wygodne siedzisko i ruchome oparcie. Wszystkie są starannie wykonane, w duchu tradycyjnego rzemiosła. Szpunar pokazywał swoje prace na wielu wystawach i targach, m.in. na Arena Design w Poznaniu, BWA we Wrocławiu, Łódź Design Festival , DMY w Berlinie, Tent w Londynie i na sławnych, mediolańskich Salone Internazionale del Mobile. Jest laureatem pierwszej nagrody w międzynarodowym konkursie make me! 2010, organizowanym w ramach Łódź Design Festival.
Zdobył też trzecią nagrodę w konkursie firmy TON „Stół dla młodych”.



20.11.2018- 5.01.2019

Dni Kultury Chrześcijańskiej 2018
Bóg-Honor-Ojczyzna
Pokonkursowa wystawa prac uczniów Zespołu Szkół Plastycznych im. P. Michałowskiego w Rzeszowie


Religia bez sztuki staje się dogmatem. A sztuka bez religii zamienia się w dekorację,pustą formę.Obie te sfery ludzkiego ducha są sobie wzajemnie potrzebne: próbują wyrazić to, co niewyrażalne.

Krzysztof Niedałtowski

Religia inspiruje i wypełnia treścią sztukę niemal od początku kultury materialnej człowieka. Od prób określenia bezimiennych, niewytłumaczalnych zjawisk, poprzez wyobrażenia idoli obrazującychpierwsze bóstwa, antycznych bogów, ąż poodwołujące się do najwyższych dogmatów i chrześcijańskich podstaw wiary refleksje, widoczne w wizerunkach świętych, scenach z życia i pasji Chrystusa, czy wizjach mistyków, przedstawianych w szerokim spektrum stylowym od czsów głębokiego, schematycznego średniowiecza po bogaty, zmysłowy i pomysłowy świat sztuki nowożytnej, nowoczesnej i współczesnej.

Można odnieść wrażenie, że reliogia obecna była w sztuce od zawsze. Szczególnego znaczenia sztuka zarówno o tematyce religijnej jak i historycznej nabrała podczas 123 lat niewoli, wlewając nadzieję w serca kolejnych pokoleń walczących o zachowanie tożsamości narodowej Polaków. Przypominała wizerunki i życiowe postawy świętych patronów oraz bohaterów narodowych, stawiając za wzór ich charaktery, postawy, poświęcenie.
W obecnym roku Dni Kultury Chrześcijańskej formułuje 100 rocznica Odzyskania Niepodległości. Obchody Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej, uświetniła wystawa prac artystów pedagogów oraz uczniów ZSP, w malarstwie, rysunku,rzeźbie, płaskorzeźbie oraz grafice, powstałych z inspiracji sztuką religijną oraz malarstwem historycznym w myśl ogłoszonego hasła konkursu:

Bóg-Honor-Ojczyzna w świetle polskiego malarstwa historycznego XIX i XX wieku. Najlepsze prace młodych adeptów sztuki. Część uczetników wystawy nawiązała do szerzej pojętych treści religijnych, ukazując ich złożoność indywidualnym i oryginalnym spojrzeniem,przedstawiając tegoroczne dokonania w poszczególnych specjalizacjach, w których opanowują kolejne stopnie umiejętności.Zarówno prezentowane prace artstów padagogów, jak i uczniów, ukazują tak tradycyjny jak i nowatorski w treści i formie artystyczny dialog historii i religii z współczesnym i trendami i stylowymi postawmi.

Mentorska relacja mistrz-uczeń oraz odwołanie do wieszczy polskiego malarstwa historycznego, tworzy ciągłość kulturowej tradycji ciągle żywego, historyczno - religijnego posłannictwa w sztuce. Stanowi tym samym bastion polskiego malarstwa , które wyrosło w poczuciu poszukiwania tożsamości narodowej, ciągle żywego pośród pozornie jednolitego kulturowo społeczeństwa europejskiego.Jednoczesnie pośród zaprezentowanych prac zauważamy odwołania stylowe uczniów do pedagogów, mistrzów do artystycznych przodków. Szczególnie żywe w obliczu charakteru wystawy w Galerii Miejskiej Zespołu Szkół Plastycznych w Rzeszowie jest zdanie najsłynniejszegopolskiego malarza- Jana Matejki:

Jakże wdzięczność okazać Bogu za dary, jak nie kładąc zdrowia i talentu z powinności w darze ojczyzny.

Sebastian Łańcucki-wicedyrektor ZSP w Rzeszowie




PROTOKÓŁ
Z posiedzenia Jury konkursu „BÓG HONOR OJCZYZNA-Dni Kultury Chrześcijańskiej 2018”, które odbyło się dnia 14 listopada 2018 roku w Auli ZSP im. P. Michałowskiego w Rzeszowi
Jury w składzie:
Pan Leszek Kuchniak – przewodniczący Jury,
Pan Andrzej Korzec
Ks. Franciszek Sikora
Pan Jakub Ataman- sekretarz Jury

Na konkursu wpłynęło 63 prac 63 autorów, w tym:
52 – malarstwo i rysunek
8- grafika
2 - płaskorzeźby
1 - fotografia
W pierwszym etapie obrad Jury zakwalifikowało do wystawy 46 prac 46 autorów.
W drugim etapie Jury przyznało nagrody:

Grand Prix
Ewa Ziaja klasa III OSSP
I nagroda
Izabela Kryla klasa I B LP
II nagroda
Karolina Korab klasa II B LP
III nagroda
Monika Czapka klasa IV A LP

Wyróżnienia:
Kinga Bednarz klasa II B LP
Kalina Radomska klasa IV OSSP
Agata Rzeszutek klasa IV A LP
Weronika Gutkowska klasa VI OSSP
Dorota Magiera klasa II A LP

Wyróżnienie Przewodniczącego Jury
Katarzyna Rosińska klasa II B LP

Na tym zakończono obrady Jury i podpisano 3 jednobrzmiące Protokoły Obrad Jury.
Rzeszów, 14 listopada 2018 r.


GRAND PRIX Ewa Ziaja klasa III OSSP


nagrodzone prace


wyróżnione prace

Oprócz prac konkursowych na wystawie można zobaczyć prace o tematyce religijnej
między innymi ze snycerstwa i metaloplastyki









Poza uczniami swoje prace na piętrze galerii prezentują artyści pedagodzy ZSP w Rzeszowie
Jakub Ataman
Barbara Hubert
Andrzej Korzec
Leszek Kuchniak
Mirosław Rusinek
Waldemar Wisniewski





10.10- 14.11.2018

Pracownia nr14 druku płaskiego i litografii Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego





3.09- 26.09.2018
Jakub Ataman Mirosław Ruszinek malarstwo

Impresjonistyczne materie i realizm abstrakcji

Szczęśliwi ci, którzy widzą piękno w miejscach zwykłych, tam gdzie inni niczego nie widzą! Wszystko jest piękne, wystarczy tylko umieć dobrze spojrzeć.
Camille Pisarro

W świecie sztuki poszukiwania nowych środków wyrazu na stałe wpisane są w ścieżkę rozwoju współczesnego malarstwa. Ciągle zaskakują nie tylko swoją oryginalnością, ale także szacunkiem dla historii, podkreślając gigantyczną spuściznę wielkich mistrzów. Echo ich głosu odczuwamy także w twórczości Mirosława Rusinka i Jakuba Atamana - wyrażanej bogatą treścią, przemyślaną kompozycją czy tradycyjną techniką olejną. Nie bez powodu we wstępie zabrzmiały słowa Camilla Pisarro - francuskiego impresjonisty, malarskiego mentora Mirosława Rusinka. Twórczość rzeszowskiego artysty ukazuje piękno codzienności - widoczne w kolorystyczno - ekspresyjnych pejzażach, inspirowanych różnymi zakątkami świata. Nawiązanie do echa francuskich impresji, wyrasta jednocześnie z fascynacji malarstwem materii. Eteryczne, przesycone symboliką kobiece akty, o silnie nakreślonych liniach konturowych, wpisują się w mięsistą strukturę dekoracyjnych form lub w nastrojowe tła barwnych landszaftów, uwidaczniając fascynację klimtowską secesją. Malarska liryka ujęta strukturalnym reliefem - to ślad pierwszych kroków artysty ścieżką snycerstwa. Wszystko spowite kalejdoskopową feerią barw rodem z tradycji polskiego koloryzmu. Malarstwo Mirosława Rusinka to zwieńczenie przebytej drogi formalnych rozważań, treściowych analiz, przeplatających się z sensualnym odbiorem rzeczywistości. Jednoczesna fascynacją historycznymi dokonaniami w sztuce, zrodziły niepowtarzalny styl, który artysta wciąż wzbogaca, modyfikuje, pozostawiając jego rozpoznawalny rdzeń - delikatnie przestylizowaną postać, nabrzmiałe kolorem pejzaże, impastowe struktury płócien. Impresjonistyczne materie, budują skojarzenia kolorowego pejzażu wspomnień, który każdy w obrazach twórcy może odwołać do własnych sentymentalnych podróży.

Spoglądając w płótna Jakuba Atamana doznajemy nieodpartego wrażenia pozornie niepasujących do siebie elementów. Z jednej strony plątanina agresywnych linearno- płaszczyznowych struktur, z drugiej- pojawiające się wyraźne, realistyczne migawki - zdjęcia, fragmenty tkanin, przedmioty. Realizm abstrakcji. Jest to kolejny etap w twórczości artysty. W bogatym dorobku obserwujemy fascynację malarstwem materii, graniczącym z konwencją arte - povera wykorzystywaniem zarówno organicznych struktur jak i śmieciowych odpadów, by za moment przeżyć krótki romans z wręcz duda-graczowskim, satyrycznym realizmem rodem z głębokiego PRL-u. W efekcie powstała wyjątkowa dychotomia abstrakcyjnej sztuki ujętej w karby realistycznego malarstwa, w którym kolażowe elementy zostały zastąpione hiperrealistycznie oddanymi formami. Pozornie niedbale rozrzucone struktury są przemyślanymi kompozycjami, w których swobodne, ekspresyjne ruchy pędzla towarzyszą drobiazgowo ujętym detalom. Ale malarstwo Jakuba Atamana to nie tylko skrupulatnie realizowany scenariusz. Artysta świadomie rozbudza zmysły i wyobraźnię, a obraz pozbawiony sugestywnego tytułu, broni się własną formą. Jakub Ataman i Mirosław Rusinek w swoim dorobku prezentują dwa różne bieguny artystycznych inspiracji. Patrząc w ich obrazy płyniemy z szerokim strumieniem fascynacji w bogatym nurcie kierunków malarstwa, zmierzając w zupełnie nowe obszary stylowe. Artyści zmuszają wyobraźnię do wkroczenia w zmysłową opowieść, której początek widzimy na płótnie.
Obaj osiągnęli to, co pięknie wyraził inny wielki twórca Wassily Kandinsky: … skieruj słuch do muzyki, otwórz oczy na malarstwo i ... przestań myśleć! Po prostu zadaj sobie pytanie, czy twoja praca pozwoliła ci "przejść się" do nieznanego dotąd świata. Jeśli odpowiedź brzmi "tak", czego więcej chcesz?

Sebastian Łańcucki




Jakub Ataman



Mirosław Rusinek